در این درس یکسری اصطلاحات و واژگان پرکاربرد در تری دی مکس که برای شروع کار باید بدونید رو براتون توضیح میدم...


Menu Bar:

نواری است که در زیر نوار عنوان قرار می گیرد و شامل گزینه های file و edit و tools و group و ... هست.


Main Toolbar:

نوار ابزار اصلی مکس هست که شامل ابزارهای مهمی مانند انتخاب کردن ، جابجایی، چرخش و تغییر مقیاس ، اسنپ ها(snap)، ابزار های متریال دهی و ابزار های مربوط به رندر و... هست.


Command panel:

پنل فرمان هم از قسمتهای مهم مکس هست که شامل 6 بخش Create و Modify و Hierarchy و Motion و Display و Utilities هست. در زیر به اختصار به توضیح هر یک از این بخشها می پردازیم.

Create: برای ایجاد موضوعات دو یا سه بعدی از این بخش استفاده می شود.

Modify: ویرایش موضوعات و پارامترهای مختلف مربوط به آن در این قسمت قرار دارد.

Hierarchy: اطلاعاتی راجع به سلسله مراتب و روابط بین موضوعات در این قسمت مدیریت می شود.

Motion: تنظیمات مربوط به حرکت و انیمیشن در این قسمت وجود دارد.

Display: در این قسمت نحوه نمایش اجسام مدیریت می شود.

Utilities: سایر ابزارهای مکس در این قسمت گنجانده شده اند.




"لطفا برای مشاهده کامل مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید."


viewport :

زوایای دید مختلفی برای مشاهده موضوع در صحنه هستند. تری دی مکس اجسام را از 4 زاویه ی دید مختلف به ما نشان می دهد. این 4 زاویه به صورت پیش فرض، زوایای دید بالا، جلو ، چپ و دید پرسپکتیوی است که ما می توانیم آنها را بسته به نیازمان و به دلخواه تغییر دهیم.


object : 

هر شی ترسیمی به صورت دو بعدی یا سه بعدی موجود در صحنه ، چه آنها را خودمان توسط مدلسازی ایجاد کرده و یا به صورت مدلهای آماده وارد صحنه کرده باشیم. بعنوان مثال در تصویر بالا  میز ، قوری، فنجان ، پرده و درخت پشت پنجره هرکدام یک آبجکت هستند.

شما می توانید برای مشاهده و دانلود آبجکتهای بیشتر به www.archive3d.net مراجعه کنید و بر اساس طبقه بندی موضوعی سمت راست، آبجکت مورد نظر خودتون رو پیدا کنید.


Segment:

سگمنت در لغت به معنای تقسیم کردن به بخشهای مختلف است. در واقع سگمنت ها خطوطی هستند که هر شی (آبجکت) را به بخشهای مختلفی تقسیم می کنند. هر آبجکت دارای تعدادی سگمنت است که می توان آنها را افزایش یا کاهش داد.  بدین صورت می توانیم هر آبجکت را به صورت دلخواه و بر حسب نیاز  تقسیم بندی کنیم. معمولا با افزایش تعداد سگمنتها مدل دقیقتری خواهیم داشت. (شایان ذکر است که سگمنتها در حالت نمایش  edged faces قایل مشاهده هستند. در درسهای بعدی با حالتهای نمایش در تری دی مکس آشنا خواهید شد.)

در تصویر زیر یک قوری را در دو حالت با تعداد سگمنتهای مختلف مشاهده می کنید.



lights:

منابع نور هستند. در تری مکس منابع نور دارای انواع مختلفی(انواع نورهای طبیعی و مصنوعی برای روز و شب) هستند تا بوسیله ی آنها بتوانیم صحنه های طبیعی و نزدیک به واقعیت خلق کنیم


import:

به کمک این فرمان، شما می توانید فایلهایی با فرمتی غیر از فایل مکس، را وارد مکس کنید.


Export:

به کمک این فرمان، شما می توانید فایلهای مکس را به صورت فایلهای دیگر خروجی بگیرید.