در این مطلب قصد دارم یک توضیح کلی درباره ی نرم افزار تری دی مکس (3d max) ارائه بدم تا یک تصویر کلی از خود نرم افزار و کاری که قراره توسط اون انجام بدیم داشته باشید...


همونطور که گفتیم، 3d max که سابقا استودیوی سه بعدی مکس (3D Studio Max) نامیده می شد، یکی از قویترین و معروفترین نرم افزارهای ساخت و طراحی مدلهای سه بعدی است که توسط شرکت Autodesk Media and Entertainment توسعه یافته و تولید شده است، و آخرین ورژن منتشر شده آن ورژن 2017 می باشد. (البته مطالبی که من در این وبلاگ می نویسم مطابق با ورژن 2014 هست.)

نرم افزار تری دی مکس(3d max) از جمله نرم افزارهایی است که در ابتدا شاید کار کردن با اون کمی سخت به نظر برسه! ولی اگر انگیزه ی لازم برای یادگیری اون رو داشته باشید، به زودی و بعد از یک آشنایی کلی با قسمتهای مختلف این نرم افزار، همه ی این سختی ها به یک سرگرمی لذت بخش براتون تبدیل میشه! یادمون باشه که همیشه داشتن علاقه و انگیزه در هر کار یا موضوعی، شرط اول برای یادگیری و حرفه ای شدن در اون هست. پس مهمه که 3d max  رو دوست داشته باشید...!


i love 3d max

اگر بخواهیم مراحل انجام یک پروژه ی سه بعدی در مکس رو خیلی ساده بیان کنیم، می توانیم آن را در سه مرحله دسته بندی کنیم:

"لطفا برای مشاهده کامل مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید"


1-مدلینگ و ساخت آبجکت:

در این مرحله به کمک ابزارهای دو بعدی و سه بعدی مکس و ویرایشگرهای مربوط به اونها، موضوعی رو که قصد طراحیش رو داریم ترسیم می کنیم. مثلا در اینجا صحنه ای از میزی داخل اتاق که یک قوری روی آن قرار گرفته را مد نظر قرار می دهیم.البته من در اینجا به جای مدل کردن قوری، از مدل آماده ی قوری که در خود مکس وجود داره استفاده کردم.

 مدل ها یا آبجکت های آماده که در اینترنت به وفور پیدا میشن ،خیلی وقتها به دردمون میخورن و به کار ما سرعت میدن اما این دلیل نمیشه که ما به جای مدلسازی، به استفاده ی همیشگی از اونها عادت کنیم، چون همیشه جزییاتی که مد نظر ما هست در مدلهای آماده وجود نداره!! پس بهتره که مدلسازی رو یاد بگیریم و ازش لذت ببریم...

هرچقدر روی ساخت مدل دقت بیشتری به خرج بدیم و اون  رو با جزییات دقیقتری بسازیم، قطعا نتیجه ی کار زیباتر و به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

مکس روشهای گوناگونی برای ساخت مدل داره که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به ما در مدلسازی کمک می‌کند. در درسهای بعد با این روشها آشنا میشیم.


2-اعمال متریال و تکسچرینگ:

در این مرحله به هر شی یا ابجکت، متریال مربوط به خودش رو اعمال می کنیم. هرچیزی در دنیای اطرافمون جنسی داره .مثلا دراینجا دیوارهای اتاق ما از جنس یک کاغذ دیواری گلدار، میزمون از جنس چوب و قوری مون یک قوری استیل هست. اعمال متریال های درست و به جا باعث میشه مدل جون بگیره و به واقعیت نزدیکتر بشه .

ما باید در ساخت هر متریال از قوانین خاصی تبعیت کنیم تا بتوانیم خواص آن متریال رو در مدل به تصویر بکشیم. مثلا اگر بخواهیم متریال استیل رو برای قوری درست کنیم باید طوری اون رو بسازیم که انعکاس نور را به طور کامل در آن ببینیم. در درسهای بعدی با قوانین ساخت متریالهای مختلف آشنا میشین . در مورد متریالها هم میتونم بگم متریالهای آماده ی زیادی در اینترنت وجود دارند که اگر زمانی در ساخت یک متریال دچار مشکل شدید ،میتونید از اونها استفاده کنید! پس لطفا نگران نباشید...


3-رندرینگ و اعمال تنظیمات آن :

می رسیم به مرحله ی آخر و جذاب رندرینگ!رندر عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایل های تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس، که توسط یک سری دستور و برنامه های گرافیکی به نام موتور رندر انجام می شود.

 البته به این راحتی ها هم نیست. شما قبل از اینکه دکمه ی رندر رو بزنید ، باید یکسری تنظیمات مربوط به اون رو انجام بدید و همچنین باید نورپردازی صحنه رو هم به درستی انجام بدید. این موارد برای اینکه رندرتون تصویری نزدیک به واقعیت باشد خیلی مهم هستن. در واقع برای داشتن یک رندر واقع گرایانه، شما باید تمامی مراحل ذکر شده یعنی مدلسازی ، اعمال متریال ، نورپردازی و تنظیمات رندر را به خوبی انجام بدید.


در تصویر زیر مراحل ساخت صحنه ی قوری روی میز رو براتون به تصویر کشیدم


مراحل رندر

امیدوارم این آموزش براتون مفید واقع بشه... در درس بعدی شما رو با یکسری اصطلاحات پر کاربرد در تری دی مکس (3d max) آشنا میکنم...